همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: بر اساس آمار، سهم منابع متحرک (مانند خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده) در انتشار ذرات معلق تهران حدود ۵۸ درصد است که این موضوع، نیاز به تمرکز جدی روی کنترل این منابع را نشان میدهد.
چرا تهران آلوده است؟
در شهر تهران، خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده با مصرف سوخت غیراستاندارد و تردد بالا نقش اساسی در آلودگی هوا دارند. به گفته کارشناسان، اولویت اصلی برای کاهش آلودگی هوای تهران شامل اسقاط و نوسازی ناوگان فرسوده، توسعه حملونقل عمومی، بهینهسازی مصرف سوخت در منابع خانگی و تجاری و کنترل آلایندههای صنایع میشود.
ناترازی انرژی و توهم مازوتسوزی
شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:ناترازی انرژی در کشور با مازوتسوزی رفع نمیشود. ضمن اینکه در بسیاری از شهرها مازوتسوزی یگانه عامل آلودگی هوا نیست. حل مسئله آلودگی هوا درکوتاهمدت ممکن نیست. آلودگی هوا یک شبه حاصل نشده و معلول نگرش غلط ما به مقوله «توسعه» در دهههای گذشته بوده است؛ نگرشی که هنوز هم غالب است. باید این واقعیت را بدانیم که بدون اجماع بر سر راههای درست اما دشوار، کاهش آلودگی هوا ممکن نیست. پرهیز دستگاهها از بخشینگری و توافق بر سر اجرای برنامههای اصولی یکی از مهمترین موضوعات محیط زیستی کشور است. کاهش آلودگی هوا راهکارهایی معین دارد که باید در ظرف زمانی منطقی عملی شوند؛ از اسقاط و خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده از چرخه حمل و نقل گرفته تا توسعه حملونقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت، ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی، کنترل آلودگی صنایع و سایر منابع ثابت در طول سال باید عملی شوند تا آلودگی در عمل کاهش یابد. تجربه بسیاری از شهرهای جهان نشان میدهد که آلودگی هوا درد بیدرمان نیست. برخی از این شهرها با مشکلاتی مشابه تهران توانستهاند با سیاستگذاری و اولویتبخشی به برنامههای کاهش انتشار آلایندهها، سرمایهگذاری برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و توسعه حمل و نقل عمومی از این مشکل گذر کنند بنابراین میتوان با درک درست مسئله و ایجاد وفاق و همگرایی بین دستگاههای متولی و همراهی و مشارکت مردم بر مسئله آلودگی هوا فائق آمد البته که در این میان چالش کمبود منابع مالی برای اجرای برنامههای اصلی را هم نمیتوان نادیده گرفت.
آلوده ترین شهرها از لحاظ منابع انسان ساخت:
اصفهان
تهران
اراک
کرج
مشهد
اولویت شهرهای آلوده برای کنترل آلودگی هوا چیست؟
منابع متحرک |
منابع ساکن |
|||
شهر | اولویت ۱ | اولویت۲ | اولویت۳ | اولویت۴ |
تهران |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
بهینهسازی مصرف سوخت در منابع خانگی و تجاری |
کنترل آلایندههای صنایع |
مشهد |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
بهینهسازی مصرف سوخت در منابع خانگی و تجاری |
کنترل آلایندههای صنایع |
منابع ساکن |
منابع متحرک |
|||
شهر |
اولویت ۱ |
اولویت ۲ |
اولویت ۳ |
اولویت ۴ |
کرج |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها |
کنترل آلایندههای صنایع |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
اصفهان |
کنترل انتشار آلایندگی از صنایع فولادی |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها |
اسقاط و نوسازی |
توسعه حمل و نقل عمومی |
اراک |
ارتقاء و بهینهسازی کیفیت سوخت نیروگاهها و صنایع |
کنترل آلایندگی نیروگاه و صنایع |
نوسازی و رتروفیت ناوگان دیزلی |
اسقاط و نوسازی |
نظر شما